Byggandet av farkost...

...detta bygge har nog slagit rekord i att dra ut på tiden.
Jag vet inte vad jag skall skylla på. Men ibland tar det tid...skit kommer emellan.
Byggandet började som en del av rehab efter min ryggmärgsoperation April 2016.
Operationen gick bra och jag kunde börja gå och stå normalt igen, men mitt ena ben är lite frånvarande...(lite som jag är på jobbet ibland), jag ser mitt ben men känner inte riktigt marken eller om jag tar på benet.
Kalle och jag började bygga våra kajaker i en stuga intill hans sommarstuga, fast det blev mest bygge på hans stuga med den förevändningen att det behövdes isoleras för att kunna bygga i en behaglig miljö...så vi isolerade väggar och tak, byte fönster, gjöt golv satta panel... så när man tänker efter kanske det inte är så konstigt att det tog lite tid.
Vi har ju både ett starkt cykelintresse, så några sådana turer/helger blev det också, och familjer och hus och jobb och... Ja vafan, det lades väl på is i 1 år eller så.
Men i hösten 2017 kände jag att det var dags att ta tag i detta och få ett slut på lidandet.
Och nu är den klar!
Hoppas hinna sjösätta den i helgen, om vädret är bra (måste ju tänka på alla mina läsare här och följare på IG...viktigt att det blir snygga bilder =) )
Kajaken är en Njord ritad av Björn Thomasson Design, men breddad 1 cm och förlängd några cm (säger inte hur många för att inte bli idiotförklarad) men den skall till storleken vara anpassad för långfärder.
Har ju inte provat denna modell tidigare, men hur illa kan den vara.
Har byggt den till största delen själv, har dock fått lite hjälp av Kalle vid något moment.
Men har framförallt fått hjälp av Petrus på PetrusKajak  http://www.petruskajak.com/  i Tranås, han är nog en av dom i Sverige som har byggt flest flytetyg i trä och har en enorm kunskap och är lagom förståndig i vad som är viktigt och vad som enbart är utseende, helt enkelt en avslappnad och trevlig person. Han har allt mtrl som kan tänkas behövas vid ett bygge, träribbor, epoxi, väv, skädda  mm.
Så om du ska bygga en kajak så borde Petrus vara din hovleverantör, din räddare i nöden, ljus i mörkret eller bara ett helt vanligt bollplank.
Kvarstår att fixa med kajaken är lite detaljer som däckskompass, en hållare för länspumpen (under däck) och solcell+batteri för att kunna vara "självförsörjande" på el under lite längre tid.
Nä nu måste jag jobba en stund...













Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mot norr, men först...

Min Tur...

Som sagt... Då är jag på väg.