And the story continues...

Dag12+13
Dessa minnesovärda dagar spenderades i den lilla hamnen Norrebro... En trevlig "hamnkapten" som berättade om tidigare besök av HBB-paddlare (Peter tror jag att han nämnde)
Men tog en löptur till Torekov och campingen som ligger strax utanför, fick låna dusch... Luktade nog usch.
Köpte en (4) kanelbulle och sprang hem igen i blöta kläder som jag hade "tvättat" i duschen.
Linnea (min dotter) kom på besök och sov över =) Vi tog en promenad bort till HovsHallar.
Många våg/vind/kitesurfare i bukten som jag hade utsikt över.
Kom iväg igen ca kl 20...nen när jag kom ut i Skälderviken var det i begynnande mörker jobbigt med vågor från 2 håll och jag beslutade mig för att gå iland och sova...
Dagens /dagarnas händelser.
Linnea besök.
Dusch
Kanelbullar
Sov väldigt nära vattnet.

Dag 14
Gick upp kl 03 och var iväg 03.30, gillar att se solen gå upp och Kullaberg var väldigt fint i soluppgång.
Frukost på en stenig strand i Mölle, väldigt populärt att som senior citizen taga sin vita badrock och morgondoppa.
Pratade med ett par som senare bjöd mig att hälsa på dom när jag passare Kivik... Kul!
Vidare mot Höganäs och en till frukost fast i form av lasagne. Go mat och trevlig personal som bjöd mig på mjölk... En del vet precis hur man ska vinna mitt hjärta.
Siktade på sova söder om Helsingborg, så paddel i vattnet igen.
Var helt inställd på att färjorna skulle vara cruxet där, men gick fint att passera dom.
Satt och kollade en stund först, men sen gled jag förbi strax bakom en av dom stora färjorna med endast en liten oro för dom mindre och snabbare versionerna.
Det jag dock inte alls tänkt på var hur vågorna /vinden skulle vara precis efter färjeläget... Blev ett tufft uppvaknande.
Jag var nog ca 50m ut från piren när jag passerade inloppet till färjorna och hamnade i väldigt "studsigt" vatten, där vattnet nästan kokade och jag kände mig som en gummianka i en bubbelpool...fast utan några nakna och glada människor.
Kände att detta var inte roligt, men det var ju bara att paddla på...Och det fortsätta en lång sträcka med industrihamn på ena sidan och en massa båtar på andra.
Det passarede ju lämpligt nog även ett STORT passagerar /kryssningsfartyg samtidigt som skapade riktigt stora vågor, vilka jag inte upptäckte i tid i mitt stressade tillstånd. Det blev ännu mer intressant!
Kom till Råå gästhamn och sov på en brygga.
Dagens händelse.
Kullaberg i soluppgång
Passera Helsingborg

Dag15
Sovmorgon, seg och trött efter gårdagen.
Hård motvind, gjorde att jag dröjde till kl 10 innan jag gled i min barkbåt.
Kom ca 2km på 1 timma och ändå slet jag. Gav upp och gick iland strax nedanför Rya, golfklubb.
Väntade där i Kalle för 2 dagars sällskap.
Vi drog vidare, men gick iland igen i Ålabodarna då jag inte orkade slita i motvinden.
Go mat på Hamnkrogen och den roligaste tattuering jag har sett på denna utflykt.
"Borta bra, men helt väck bäst" var det en yngre herre som hade... Tänkte att jag är ganska borta ibland, men inte helt väck... Eller?
Vi drog vidare ca kl 20.
Passerade Landskrona tror jag (har av någon anledning inte fått med mig kartor över sträckan Höganäs - Falsterbo =)
Passerade på utsidan av en massa vindkraftverk och såg en massa goa tjocka sälar... Så lika Kalle.
Hamnade till slut i Barsebäcks gästhamn där vi sov vid sjösättningsrampen.
Dagens händelse.
Säl(l)skap, Kalle +sälar
Nattpaddling

Dag 16
Blev först lite orolig när gamlingarna kom ner och skulle bada... Dom hade ju olika färg på sina badrockar... Ingen ordning här inte, kanske är något som läcker ut i dricksvattnet från det där stora självlysande stället.

Start ca kl 09.
Iaf, vi siktade på det där tornet i söder.
Först tänkte vi (jag)  att vi skulle gå närmare land, men då jag var trött så gick vi rakt på.
Kom in i den djupaste svackan på denna utflykt... Jag var helst slut både mentalt, motivations och fysiskt och det tog en djävla tid att komma fram.
En 3 timmars lunch med pizza från Domino's och lite sömn pp det så kändes livet åtminstone hanterbart.
Vi hoppade i båtarna igen och fortsatte söderut där Linda skulle möta upp på ett lämpligt lägerställe då det ser ut som att jag återigen blir fast på land några dagar pga vind.
Så nu sitter jag här intill en strand i Klagshamn med massor av mat efter ett besök i en mataffär... Men redan uttråkad.
Dagens händelse.
Domino's pizza.
Mental/fysisk svacka.
Första natten i tält.
Ett vackert och skrämmande åskväder.

Dag17
Fast i land...
Har nu tappat 4-5 dagar redan pga vind, och blir nog fast här till på måndag.
Börjar bli bekymrad över att inte hinna innan jag måste börja jobba igen.

Liten summering.
Distand: Fortfarande noll koll.
Tältnätter: 1
Under bar himmel : resten
Kärnkraftverk :  2
Obligatoriska broar : 2 av 2
Kroppen : Håller bra, känningar i nacken och min höger häl domnar bort...Men livet/kroppen känns bra.

Kommentarer

  1. Vad kul att läsa om din kanot tur!! Vilken grej!! Linda (kusin)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar kusin, kul att kunna glädja någon när man själv har det långtråkigt (fast på land alltså) =)

      Radera
  2. Det är nog mig hamnkapten i Norrebro syftade på. Jag har ju passerat några gånger vid mina HBB-paddlingar och vid åtminstone tre tillfällen övernattat i hamnen - och alltid blivit vänligt emottagen. Vill minnas att hamnkaptenen drev "Kajs fisk och rökeri".
    Den här hamnen ligger mig varmt om hjärtat. En annan fin hamn att se fram emot är Furuögrund - men då har du bara en knapp vecka kvar till Haparanda så de är en bit kvar.

    Lycka till på din paddling!

    /Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde nog vara dig han pratade om... Han så även att han gav dig en keps med nämnda "Kajs fisk" logga då du hade glömt din egen =)
      Hoppas att min tid räcker till så att jag får uppleva hamnen i Furuögrund.
      Fridens //Dag

      Radera
  3. Tips för ömmande/domnade hälar är ett uppblåsbart sittunderlag, det gjorde susen för mig. Lycka till framöver!
    Gert Ytterby HBB 2010

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gert, jag har provat flera olika underlag, men höger häl vill inte vänja sig vid livet i kajaken.
      Men som det är nu så är det mest obehag och inget som hindrar.

      Radera
  4. Kämpa på! Hoppas du kommit loss och fått paddla visare nu.

    SvaraRadera
  5. Välkommen i den exklusiva skaran av hbbpaddlare med egenbyggda Thomasson kajaker! Hade också domningsbesvär, tror att nerven ner i benet blev klämd där sitsen slutar, blev bättre med stöd mitt under låret ( petfamiljeflaska).
    Njut vidare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jonas
      Jag får väl vänta lite innan jag eventuellt kan räkna mig till denna lilla skara. =)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Mot norr, men först...

Min Tur...

Som sagt... Då är jag på väg.