Skåne, och dess förbaskade kust...

Dag18.
Forfarande fast i Klagshamn, passande när man klagar...
-Läser
-Sover
-Äter
Dagens Höjdpunkt:
Titta på världscupen i DH (cykla utför...) från MSA/Canada
Drömmer mig tillbaka till tiden jag själv cyklade ofta och (ganska) fort utför.

Dag19.
I wanna go...South, east, north.
Kom iväg ca kl 15.00, vågigt o mysigt runt piren vid hamnen i Klagshamn, gick in i bukten efter piren, men där var det väldigt grunt och lite brantare vågor snett bakifrån.
Det lugnade ner sig en stund, men sista 45min in mot Falsterbokanalen blåste det hårt...fick slita i mot/sidvinden
Kom fram 16.40 och fick vänta till kl 18 innan det gick att passera bojar/fördämning, eller går det att bara "glida" över dom?
Vidare österut, äntligen.
Dyningar/vågor som hela tiden vill vrida kajaken ut kurs...antingen går min risiga ryggrad sönder, eller så blir den stark.
Kom till hamnen i Gislövsläge, och det blev första "frivilliga" tältnatten i härligt regn.
Dagens händelse:
Svänga vänster!
Väldigt många svanar i bukten innan Falsterbo

Dag20.
Fanns både dusch och toa i hamnen, kallvatten...men ändå = )
Mina paddelkläder var blöta från gårdagen och hade endast blivit kallare under natten, så jag sköljde dom i varmvatten i handfatet innan jag tog på mig dom...varmt o blött är ju bättre än kallt o...
Fick packa ner tältet i regn, så det mesta är blött när jag kommer fram ikväll.
Vill ha lite sol o värme, både för själen och för att min solcellspanel ska kunna funka.
Inte mycket vind idag, men dyningar som tar energi.
Siktade på Abbekås, tog lunch i Beddinge.
Trevliga fiskargubbar i Abbekås, och jag satte upp tält mm för torkning.
Dagens händelse:
Uppgiven och uttråkad.
Ont i benet och nacken.
Vill ha värme o sol.

Dag21.
Mot Kåseberga...
Segt att komma iväg, solen skymtades och jag ville torka klart tält efter nattfukten innan det packades igen.
Passerade Ystad och Bornholmsfärjan, man känner sig ganska liten och långsam när man möter dom ute på sjön. såg sedan att det fanns en liten "smitväg" igenom den evighetslånga vågbrytaren/piren.
STORA dyningar sista timmarna innan Kåseberga, en del "bröt" och tryckte mig hårt åt sidan.
Såg en stor lax (tror jag) som hoppade högt upp ur vattnet, kul (det händer alltså inte mycket längs den skånska kusten om ni undrar)
Åt gott nere i hamnen, lax x3.
Sov på betongplattan nedanför SSRS gamla museum.
Dagens händelse:
Trodde nog att vågorna skulle få mig att gå runt...men icke.
Go mat i hamnen.
Elementary (Netflix)

Dag22.
Nästa stopp Kivik, eller jag kommer ju stanna innan, men i Kivik ville jag sova.
Tidig start, choklad till frukost.
Stannade i Brantevik och åt en fantastiskt god lunch. (sill o potatissallad-ish)
Solade och laddade batterier, både fysiska och mentala.
Segt att glida förbi Sandhammaren, det ser ju likadant överallt = )
Såg flera delfiner/tumlare (vad är skillnaden?)
Såg en pytteliten plattfisk, ca 2-3cm när jag stannade och badade öst om Simrishamn.
Sov på en liten strand inne i hamnen i Kivik.
Pizza och Ica blev kvällens jaktlycka.
Dagens händelse:
Delfiner/tumlare
Liten fin plattfisk
Brantevik.

Dag23.
Chefen ringde och satte mig i jobb en stund, sämre utsikt från mitt "kontor" har jag haft.
Havet låg spegelblank när jag gav mig av vid 09.
Pausade vid kl 11, började blåsa efter det och blev jobbiga vågor.
Var första gången någonsin jag har önskat mig ett roder, fick ingen ordning på kursen med skäddan...har aldrig varit med om det innan. vet inte riktigt varför, kanske vind/vågor/strömt i en ovan kombination.
Hittade en å ca 10km innan Åhus, som mynnade ut mellan två stenpirar, där gick jag in och tog skydd och lunchade i några timmar.
Stack vidare kl 20, framme i Åhus kl 22.
Mörkerpaddling retar sinnena, intressant men också väldigt surrealistiskt ibland.
Dagens händelse:
Lagade/stekte torkade äppleskivor med kanel och vaniljsås, så gott!

Dag24.
Var det idag cirkeln skulle slutas?
Startade i Norge och siktade på vara i Norje till kvällen, från Norge till Norje...ahhh, glömde att jag inte längre är kvar på västkusten och ordvitsarnas förlovade land.
Alarmet var satt till kl 04.30, jag hade ju sovit på stranden i Åhus, 100m från ett fint hotell nere vid vattnet och ville komma därifrån tidigt...inte så att jag är folkskygg (inte alls)
Frukost på Landön, tror jag.
Vidare mellan öarna mot Sölvesborg, var så många små maneter i vattnet, satt och tittade länge och tyckte det var magiskt vackert, paddlade en stund och tittade en stund igen...maneter överallt (i vattnet).
Hoppade i land vid en camping och köpte mig lite duschtid, det andra varma duschen på turen.
Den bästa paddlingen sedan skärgården norr om GBG.
Är så galet uttråkad, så jag gick nära land vid dom två stora masterna, det var stora dyningar och grunt och steningt = Roligt!!!
Sjuk motvind sista 30 min in mot hamnen i Norje, stärkande.
Dagens händelse
Miljoner små fina maneter, fantastiskt fint!
Inget säl(l)skap, men väl sällskap.
Lunchen i Nogersund.

Dag25.
Återigen start från Norje...hahahaha
Hade inget mål idag, bara att komma lite längre österut.
Kom iväg vid 09, Pukaviken låg verkligen helt spegelblank.
Det var fantastiskt att se moln och vindkraftverk speglas i havet som en spegel.
Var lite bekymrad över farleden till Kleipeda, den verkar vara väldigt bred eller så har jag dålig koll.
kan väl här nämna att jag slutade använd kartor norr om Helsingborg, först för att jag hade glömt ett kartblad och sedan för att jag inte ser någon större anledning till att ha full koll på exakt vilken ö/udde/vik eller annat jag befinner mig på/vid.
Så jag har haft Lantmäteriets länsindelsningskarta i A3, som min däckskarta, funkar toppen = )
Tog en långlunch på en ö strax intill Tärnö, var tydligen en militär övningsö, men ingen övning under min vistelse.
Började blåsa upp och jag hade ingen större paddellust, så jag tog sikte på Järnaviks Camping.
I blåsten och vågorna så gick jag längs med och ca 30-40m ut från en ö innan jag skulle svänga in mot viken där campingen låg, fällde precis ner skäddan fult och skulle låta vind och vågor vrida upp kajaken så jag kunde surfa inåt i den starka o härliga vinden, men av någon anledning kollade jag snett bakåt och där kom en segelbåt på ca 10-12m i full fart för motor och jag fick snabbt som fan få upp skäddan igen innan kajaken började vrida upp sig, segelbåten passare säkert bara 5m ifrån i full fart, kan lova att den "skepparn" inte hade sett mig över huvudtaget.
Hade jag inte kollat bakom mig eller gjort det 30 sekunder senare och kajaken hade vänt sig med vinden så hade jag inte haft en chans att hinna få tillbaka den i riktning utan garanterat blivit överkörd, hade kanske inte slutat med min hädangång men min kajak hade säkerligen fått lägga skorna på hyllan.
Är helt klart mer bekymrad över "små" båtar och deras bristande koll än på dom stora.

Nu är det så att jag skall ta några dagar på land och träffa min kära barn, och också jobba några dagar, men börjar paddla igen på fredag den 24:e. och då får jag sällskap av min dotter några dagar.

Liten summering igen.
Distans: fortfarande noll koll.
Nätter i tält: 3
Nätter under bar himmel: resterande
Sälar: så många så...
Cykellängtan: Börjar bli konstant (funderar på att åka på SM i enduro i slutet på September)
Bad: oräkneliga
Dusch: 3
Dagar i skor: 2
Min näsa: fortfarande röd, men sitter kvar.

Kommentarer

  1. Skönt att det gick bra med segelbåten. Har du gått omkull någon gång på turen?
    Gillade Norje skämten😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå jag har hållit mig på rätt kjöl hela tiden. En tungt lastad kajak uppväger min tungt lastade överkropp ... Än så länge.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Min Tur...

Mot norr, men först...

Som sagt... Då är jag på väg.